حمایت از کنسرسیومهای صادراتی
مقدمه
کنسرسیوم صادراتی، یک شبکه همکاری بین بنگاههای خرد، کوچک و متوسط است که تمایل دارند برای کاهش ریسک و بهرهوری بیشتر، با هدف ورود به حوزه صادرات و تصاحب بازارهای خارجی و حضور مستمر در آن، فارغ از فعالیتهای صادراتی انفرادی، با یکدیگر در قالبهای حقوقی مشخص همکاری کنند.
هدف
ارتقا بنگاه های خرد، کوچک و متوسط برای حضور مستمر در بازار های بین المللی و افزایش میزان صادرات غیر نفتی
دامنه شمول
بنگاه های خرد، کوچک و متوسط
ساز و کار اجرایی و فرآیند انجام کار
گام اول:
أ. شناسایی یک مروج ECP (Export Consortium Promoter) (با شرایط بند "ب" ذیل برنامه ها و حمایت های این دستورالعمل)، کمک به بازاریابی کنسرسیومهای صادراتی از بانک اطلاعاتی مروجین کنسرسیومهای صادراتی موجود در سامانه eservice.isipo.ir
ب. شناسایی اعضای احتمالی که میتواند از بنگاههای خرد، کوچک و متوسط، ذینفعان خوشهها و SPX، صنوف تولیدی، و غیره باشد.
ت. حداقل تعداد اعضای کنسرسیوم، سه عضو تعیین میگردد.
ث. اعضا بایستی دارای گواهی ارزیابی آمادگی برای صادرات ERA باشند. اما اعضایی که دارای سابقه صادرات تجمیعی به میزان 500 هزار دلار باشند، با ارائه مستندات مربوط نیاز به ارایه گواهی ERA ندارند.
ج. بند "ت" شامل کنسرسیومهای ثبت شده نمیگردد.
ح. برگزاری نشست توجیهی، فنی و آموزش اولیه با حضور اعضای احتمالی، مروج کنسرسیوم و نماینده/گان شرکت استانی
گام دوم:
خ. انجام مطالعه بصیرت بازار (Market Insight) بر روی موضوعات مورد علاقه شرکتها و برقراری تماس با شرکتهای علاقمند
د. برگزاری جلسات بین اعضای بالقوه کنسرسیوم و انجام فعالیتهای مشترک شامل حضور در نمایشگاه، اخذ غرفه مشترک، حضور در هیات صنعتی-تجاری
ذ. تعیین نماینده هر شرکت (هیأت موسس)
ر. تسهیل انتخاب اعضای هیات موسس کنسرسیومهای صادراتی
ز. تسهیل انتخاب فرد مناسب برای راهبری(مدیرعامل) کنسرسیوم توسط اعضا
گام سوم:
أ. انجام مطالعات امکان سنجی و تدوین پیش نویس یک طرح تجاری (BP) و اخذ تأییدیه هیأت موسس
گام چهارم:
ب. تدوین توافقات داخلی، آییننامهها، روابط بین اعضا، تعریف حقوق و تعهدات اعضا به عنوان مکمل اساسنامه
ت. تدوین پیش نویس اساسنامه و اخذ تایید اعضا
ث. ثبت رسمی کنسرسیوم
ج. معرفی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره به سازمان
گام پنجم:
ح. انجام تحقیقات بازاریابی کاربردی بازار هدف توسط مدیر عامل کنسرسیوم پس از اخذ تاییدیه پروپوزال از سازمان
خ. انجام فعالیتهای مورد نیاز کنسرسیوم برای صادرات از قبیل: شناسایی بازار و بخش بندیهای آن، شناسایی کانالهای توزیع، شناسایی منابع مالی و انسانی مورد نیاز، تدوین برنامه برای کمک به توسعه، نفوذ و ماندگاری در بازار هدف، ارائه مشاوره و اطلاعات بازاریابی، مشخص نمودن اطلاعات پایهای محصول صادراتی، کانالیزه کردن سفارشات، نظارت بر اسناد صادراتی، آماده سازی کنسرسیوم برای حضور در نمایشگاه، انجام تبلیغات در بازار هدف، ارتباط با انجمنها و تشکلها، شناسایی و اخذ حمایتهای مالی و غیرمالی به نفع کنسرسیوم، برگزاری دورههای آموزشی و سایر موارد مورد نیاز کنسرسیوم که منجر به افزایش صادرات آن شود.
د. برخورداری از حمایتهای مندرج در این دستورالعمل و نیز سایر دستورالعملهای مرتبط با فعالیتهای کنسرسیوم
برنامهها ، میزان و نوع حمایتها:
أ. در کشورهای فاقد سفارت، کنسولگری، سفیر اکردیته و دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران، مدارک مثبته که به تایید سازمان توسعه تجارت ایران رسیده باشد، پذیرفته خواهد شد.
ب. داشتن تجربه تجارت خارجی، اشراف به حوزه فعالیت کنسرسیوم، داشتن ویژگیهای رهبری برای ایجاد وفاق میان اعضا، داشتن تحصیلات مرتبط در رشتههای اقتصاد، صنایع، مدیریت، گذراندن دورههای مرتبط، تسلط به زبان انگلیسی از اهم ویژگیهای مروج میباشد.
ت. مدیرعامل کنسرسیوم میتواند، بر اساس توافق اعضای هیات مدیره از میان اعضا، فردی خارج از کنسرسیوم و یا مروج کنسرسیوم انتخاب گردد.
ث. به دلیل لزوم همترازی استراتژیک اعضای کنسرسیوم، در یک استان/منطقه میتوان از یک رشته محصول تعدد کنسرسیوم داشت.
ج. اطلاعات صادرات کنسرسیومها بایستی در سامانه MIS سازمان درج و ثبت گردد.
معاونت صنایع کوچک سازمان با همکاری شرکت های استانی تابعه سازمان سایر حمایتها مانند برگزاری دورههای توجیهی برای اعضای کنسرسیومها، هدایت و ممیزی فعالیتهای کنسرسیوم ها را برای رسیدن به اهداف آن بعمل خواهند آورد.
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نشانگر موس:
تغییر نشانگر موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: