فن بازارها
فن بازار به معنای بازار فناوری،یعنی محلی برای مبادلات تکنولوژی است. در بازار فناوری، فنبازارها نقش واسطهای برای رساندن اطلاعات تکنولوژی به عرضهکنندگان، متقاضیان، کارآفرینان و سرمایهگذاران ایفا مینماید. فن بازارها همچنین به ارائه مشاوره در خصوص مراحل انتقال تکنولوژی میپردازند. تولد فنبازارها به دهه 1990 و کشورهای شرق آسیا برمیگردد. کشورهایی چون ژاپن، چین و هنگکنگ که خود تولیدکننده تکنولوژی نبودند و بیشتر از استراتژی انتقال تکنولوژی استفاده میکردند، برای ساماندهی به جریان انتقال تکنولوژی در کشورشان دست به ایجاد ساختارهایی زدند که بعداً به نام Technomarketیاtechnomart معروف شدند.
ظرایف موجود در انتقال تکنولوژی لزوم ایجاد اطلاعرسانی صحیح، مشاوره و استانداردسازی مبادلات را به وجود آورد، که این نقش توسط فنبازارها ایفا میشود. در اصل فنبازار در نقش یک واسطه حرفهای در سطوح مختلف در کنار عرضهکنندگان (دانشگاهها، پژوهشگاهها و واحدهای تحقیق و توسعه صنایع) و متقاضیان تکنولوژی (صنایع بزرگ، بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط، سرمایهگذاران و حتی دانشگاهها) خواهد بود. با این تعریف میتوان گفت فنبازار در اصل یک بنگاه تخصصی معاملات تکنولوژی است.
در این بازار، فروشندگان تکنولوژی فرصت مییابند تا ایدهها و تکنولوژیهای خود را به معرض نمایش گذاشته و برای آنها اقدام به بازاریابی نمایند. از طرفی این امکان نیز وجود دارد که متقاضیان تکنولوژی نیز تقاضاهای خود را مطرح نموده و به این صورت قدرت انتخاب بالاتری در بین گزینهها داشته باشد. بنابراین اهداف اصلی فن بازارها عبارتاند از :
•تقویت و تسهیل تبادل فناوری
•حمایت و حفاظت از عرضه فناوری و دانش فنی
•تأمین نیازهای فناوری
•بهرهگیری از فنون تجاریسازی انتقال و انتشار
•فناوری با تأکید بر فناوری پیشرفته
برنامه ایجاد و توسعه فن بازارهای منطقه ای :
در راستای اجرای بند 4 اساسنامه سازمان و در راستای تأمین نیازهای فناوری صنایع، نفوذ فناوری های نوین در آنها و بهبود فرآیند مبادلات فناوری و ارتقای خدمات این حوزهمتعاقب امضای تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و پارک فناوری پردیس ایجاد و راه اندازی فن بازارهای منطقه ای از سال 1392 در دستور کار سازمان قرار گرفت.
تعریف : فنبازارهای منطقهای، مراکزی هستند که تحت نظارت فنبازار ملی ایران و در همکاری نزدیک با نهادهای مرتبط با فناوری در استانها و یا مناطق کشور ایجاد میشوند.وظیفه این فنبازارها، مدیریت و جمعآوری اطلاعات مرتبط با دستاوردها و نیازهای فناوری منطقه، جهت تسهیل در مبادلات فن آوری و ارائه انواع خدمات تخصصی مرتبط با آن میباشد ، که با توسعه ی شبکه ی جامعی از متخصصین و نهادهای علمی و تحقیقاتی صنعتی و دانشگاهی میتواند نیازمندیهای صنایع و بنگاههای اقتصادی را تامین نماید و یا بهترین منابع پاسخ به تقاضاهای ایشان را در دسترس قرار دهد.
مزایای فراوانی در ایجاد و راهاندازی فنبازارهای منطقهای وجود دارد که به بخشی از این مزایا و فرصتهای ایجاد شده در زیر اشاره شده است:
•ایجاد بانک اطلاعات فناوریهای هر استان و همچنین تعامل آنها در قالب یک ساختار ملی
•جلوگیری از موازیکاری و هزینهکرد مجدد و تلاش در راستای همگرا نمودن و همافزایی فعالیتها
•ایجاد فرصت توسعه استان از طریق مبادلات فناوری ایجاد شده از طریق زیرساخت فنبازار منطقهای
•ارائه فرصت به پارکهای فناوری و مراکز رشد استان برای معرفی شرکتها، محصولات و خدمات درراستای توسعه فناوری وتجاری سازی
•ایجاد بستری قابل رشد و بسیار لازم برای شهرکهای صنعتی و شرکتها و واحدهای تابعه جهت معرفی محصول یا عنوان نمودن تقاضای فناوری در یک منطقه مشخص
•ایجاد بازار مبادلات منطقهای و فرصتزایی برای رقابت میان مناطق با توجه به استعداد و قابلیتهای متنوع منطقهای در کشور
•فرصت تعریف همکاریهای فناوری بین شرکتهای فناور استان با سطوح منطقهای،کشوری و بین المللی
خدمات قابل ارائه توسط فنبازارهای منطقهای
طیف وسیعی از خدمات که از طریق بستر شبکهای فنبازار منطقهای قابل ارائه هستند، در زیر به آنها اشاره شده است:
•کمک به معرفی و بازاریابی محصولات شرکتها و موسسات هر منطقه یا استان در کل کشور
•همکاری و تعامل در فروش تجهیزات و فناوریهای شرکتها و موسسات عضو
•تسریع در شناسایی نیازها و مشکلات واحدهای فناوری و تولیدی استان برای حل آنها
•کمک به معرفی خبرگان صنایع و فناوریها •ارائه خدمات تخصصی فناوری مورد نیاز به اعضای فن بازار منطقهای
•ارائه شناسنامه فناوری و محصول به عرضه کنندگان فناوری و محصولات و تجهیزات
•برگزاری نشستهای تبادل فناوری و کمک به فرآیند صادرات و انتقال فناوری استان با محوریت فنبازارهای منطقهای
•پوشش وسیع خبری در خصوص دستاوردهای علمی و فناوری هر استان و انتشار خبرنامه فناوری
•درج اخبار شرکتهای عضو در نشریات، خبرنامه ها و گزارشات خبری ارسالی به خبرگزاریها
فن بازارهای منطقه ای راه اندازی شده :
• تاکنون 17 فن بازار منطقه ای با تولی شرکت شهرکهای صنعتی استانی در استانهای:
•آذربایجان شرقی (https://tabriz.techmart.ir)
•اصفهان (https://isfahan.techmart.ir)
•البرز (https://alborz.techmart.ir)
•خراسان رضوی (https://mashad.techmart.ir)
•خوزستان (https://ahwaz.techmart.ir)
•زنجان (https://zanjan.techmart.ir)
•سمنان (https://semnan.techmart.ir)
•فارس (https://fars.techmart.ir)
•قزوین (https://qazvin.techmart.ir)
•کردستان (https://kordestan.techmart.ir)
•کرمان (https://kerman.techmart.ir)
•کرمانشاه (https://kermanshah.techmart.ir)
•لرستان (https://lorestan.techmart.ir)
•مازندران (http:/mazandaran.techmart.ir)
•مرکزی (https://arak.techmart.ir)
•هرمزگان (https://hormozgan.techmart.ir)
•همدان (https://hamedan.techmart.ir)
راه اندازی شده است.
حمایت ها :
فرآیند ارائه خدمات مبادله فناوری و ارتقای فناوری
* شناسایی و مستندسازی نیازهای فناورانه
* ثبت درخواست شناسایی و رفع نیاز فناورانه در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان (eservice.isipo.ir) و انتخاب مشاور توسط بنگاه
* بازدید از واحد و تحلیل مسأله فناوری
* تعریف پروژه و مستندسازی نیاز فناورانه توسط مشاور توسعه فناوری
* ارسال مستندات به مراجع عرضه کننده فناوری
* برگزاری جلسات رودررو فی مابین متقاضی و عرضه کننده فناوری، پیگیری تا رفع نیاز
* تایید کارگروه توسعه فناوری و ارتقای رقابت پذیری و حمایت از انتقال فناوری
دانلود فرآیند اجرایی شناسایی و مستندسازی نیاز فناورانه
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نشانگر موس:
تغییر نشانگر موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: