ایجاد و توسعه مراکز خدمات توسعه کسبوکار
خدمات توسعه کسبوکار (BDS) کلیه خدمات غیرمالی موردنیاز کسبوکارهای تولیدی از مرحله ایجاد تا پشتیبانی است که زمینه پایداری واحدهای تولیدی در عرصه رقابت در حوزه حقوقی، بازار و بازاریابی، بازرگانی، منابع انسانی، مدیریت ارتقای سطح فناوری و ... فراهم میآورد. این خدمات برحسب شرایط بنگاه و محیط کسبوکار متغیر میباشد. و ارائهدهندگان خدمات کسبوکار اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که با ارائه خدمات مشاورهای، مهندسی، آزمایشگاهی در حوزههای موردنیاز کسبوکارهای تولیدی ازجمله خدمات مالی و بازرگانی، منابع انسانی، بهبود مدیریت، ارتقای سطح فناوری اطلاعات و تولید و ... زمینه ارتقای رقابتپذیری، توسعه بازار و سودآوری واحدهای تولیدی را محقق میسازند.
امروزه نقش و اهمیت خدمات توسعه کسبوکار در توسعه کمّی و کیفی بنگاههای کوچک و متوسط در سطح جهان به خوبی شناخته شده و بهعنوان ابزاری برای توسعه بنگاهها مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است. خدمات ارائه شده توسط مراکز خدمات توسعه کسبوکار در بسیاری از کشورها دارای رشد سالانه مناسبی است. یکی از علل عمده چنین رشدی، رشد تقاضای خدمات مشاورهای توسط بنگاههای کوچک و متوسط از یک سو و رشد عرضه خدمات توسط ارائهکنندگان خدمات توسعه کسبوکار از سوی دیگر میباشد.
با توجه به مأموریتهای ویژه سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در ایجاد زیرساخت مناسب شامل امکانات فیزیکی و خدمات نرمافزاری بهمنظور توسعه فناوری و ارتقای توان رقابتپذیری کسبوکارهای تولیدی، مطالعات ایجاد مراکز خدمات فناوری و کسبوکار همزمان با ایجاد شهرکهای فناوری در دستور کار سازمان و شرکتهای استانی منتخب قرار گرفته است.
مرکز خدمات فناوری و کسبوکار مرکزی است که در شهرکهای فناوری و یا شهرکهای صنعتی بزرگ بهمنظور ایجاد امکانات مناسب جهت استقرار ارائهکنندگان خدمات کسبوکار در زمینههای مختلف نظیر فنی و مهندسی، فناوری، مدیریتی، مالی و حقوقی، بازاریابی، آموزشی و... احداث میگردد. در این مرکز علاوه بر بهرهمندی مشاوران از فضای فیزیکی مناسب جهت دفتر کار، استفاده از امکانات مشترک نظیر سالن کنفرانس و جلسات، کلاسهای آموزشی، کتابخانه و... وجود دارد. این مرکز توسط شرکت استانی بهصورت دائم یا موقت ایجاد و مالکیت و بهرهبرداری آن در اختیار سازمان میباشد.
مرکز دائم و موقت ازنظر نوع فعالیت تفاوت چندانی ندارند، مرکز موقت عموماً در استانهایی که فاقد مرکز خدمات فناوری و کسبوکار دائم هستند بهصورت موقت راهاندازی میشود که نسبت به مراکز دائم از امکانات کمتری برخوردار هستند و عمدتاً پس از راهاندازی مرکز دائم غیرفعال میشوند. در ایجاد و توسعه مراکز خدمات فناوری و کسبوکار ویژگیهایی لحاظ میشود تا اثربخشی و کارایی آنها در ارائه خدمات مشاورهای به واحدهای صنعتی افزایش یابد، مهمترین این ویژگیها به شرح زیر میباشد:
- ایجاد فضای مناسب کاری برای شرکتهای ارائهکننده خدمات تخصصی موردنیاز کسبوکارهای تولیدی
- همجواری با کسبوکارهای تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی و فناوری
- قابلیت دسترسی فیزیکی و مجازی آسان به آنها.
- ساختار ستادی کوچک و توانمند
- قابلیت تدارک امکانات و خدمات با ارزشافزوده بالا
- دارای زیرساختهای تأسیساتی و ارتباطاتی مناسب
- دارای دسترسی مناسب به اتوبان، فرودگاه، راهآهن و ... .
- دارای معماری نوین ساختمانی و محیط کاری آرام و دلپذیر
- گرایش به خودگردانی در نگهداری مرکز و پشتیبانی دولت در راهبری نرمافزاری
- مستقر بودن مشاوران دارای صلاحیت مبتنی بر نیاز کسبوکارهای تولیدی
بهمنظور ارائه خدمات بهتر به متقاضیان و کاهش هزینههای ارائهدهندگان خدمات کسبوکار، مراکز خدمات فناوری و کسبوکار شامل بخشهای زیر هستند:
- دفاتر یا محل استقرار مشاوران
- کلینیک کسب وکار
- فن بازار
- آمفی تئاتر
- سالن یا سالنهای جلسات
- کتابخانه
- کلاسهای آموزشی
- نمایشگاه توانمندیهای واحدهای مستقر در شهرک صنعتی
- واحد اداری (مدیریت راهبری و مدیریت نگهداری مرکز)
- واحدهای خدماتی (واحد تکثیر، ماشین نویس و ...)
اهداف و مأموریتهای مراکز خدمات فناوری و کسبوکار
از آنجایی که امر مشاوره تأثیر مستقیم بر رشد و ارتقای بخشهای مختلف اقتصادی دارد، دولتها در کشورهایی که پیشرفتهای صنعتی قابلتوجهی داشتهاند؛ سیاست تقویت بخش مشاوره را همواره دنبال نمودهاند. قطعاً استفاده از ظرفیتهای مشاوره یکی از عوامل مؤثر بر پیشرفت و ارتقای کسبوکارهای تولیدی میباشد.
در همین راستا، ایجاد مراکز خدمات توسعه کسبوکار با هدف ارتقا و بهبود کارکرد بنگاههای کوچک و متوسط در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی قرار گرفته و مراکز خدمات فناوری و کسب و کار در شهرکهای فناوری و صنعتی راهاندازی شده است. مهمترین اهداف و مأموریتهای مراکز خدمات فناوری و کسبوکار عبارتاند از:
- کمک به ارتقای دانش ارائهکنندگان خدمات کسبوکار و کسبوکارهای تولیدی بهمنظور رقابت در عرصه ملی و منطقهای.
- سازماندهی برای ارائه خدمات مؤثر و موردنیاز به ارائهکنندگان خدمات کسبوکار و کسبوکارهای تولیدی بهمنظور کمک به ارتقای توان رقابتی آنها.
- سازماندهی توانمندیها و امکانات موجود در منطقه برای ایجاد پیوند بین امکانات و منابع دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری و صنعتی منطقه و تواناییهای واحدهای فناور و کسبوکارهای تولیدی.
- کمک در جهتدهی مراکز پژوهشی مرتبط با مراکز به سوی تحقیق در رشتههای موردنیاز ارائهکنندگان خدمات کسبوکار و کسبوکارهای تولیدی.
- ایجاد فضای مناسب فعالیت علمی و مهندسی برای جذب متخصصان.
- ایجاد فضای رقابتی در تأمین خدمات موردنیاز کسبوکارهای تولیدی.
- ایجاد بستر مناسب برای فعالیت کلینیکهای صنعت
- ایجاد بستر لازم برای فعالیت مشترک ارائهکنندگان خدمات کسبوکار با روش شبکهسازی آنها.
- ارائه مشاوره لازم به کارآفرینان در ایجاد و بهرهبرداری از بنگاههای اقتصادی جدید و موجود.
- ترویج و تقویت فرهنگ مشاوره، تولید، کارآفرینی.
- افزایش توان رقابت کسبوکارهای تولیدی.
- ایجاد اشتغال برای فارغالتحصیلان دانشگاهی
- آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد و ارتقای توان کارآفرینی و توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاههای اقتصادی جهت استفاده از ظرفیت آنها.
آثار اقتصادی خدمات توسعه کسبوکار معمولاً بر اساس اشتغال ایجاد شده توسط واحدهای جدیدالتاسیس، حفظ اشتغال کسبوکارهای موجود، مالیات پرداخت شده توسط کسبوکارهای جدید و کسبوکارهای بهبود یافته و میزان فروش واحدهای جدید و افزایش فروش واحدهای موجودی که خدمات دریافت نمودهاند، اندازهگیری میشود.
مزایای استقرار در مرکز خدمات فناوری و کسب و کار
استقرار در مراکز خدمات فناوری و کسبوکار برای مشاوران مزایای زیادی به همراه دارد. علاوه بر برخورداری از مزیتهای عام که بهتبع استقرار در یک مجتمع سازمانیافته متکی به دانش عاید مشاوران مستقر در مراکز خدمات فناوری و کسبوکار میشوند، از مزایای زیر نیز برخوردار میباشند:
- معافیت از پرداخت تمام یا بخشی از اجارهبهای دفاتر، مشروط به فعال بودن واحد بر اساس ارزیابیهای ادواری
- تقدم در برخورداری از حمایتهای مالی، آموزش و فنی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران
- امکان بهرهبرداری از مزیتهای شرکتهای دانشبنیان به شرط احراز صلاحیت موردنیاز بر اساس ضوابط مقررات مربوط.
- همجواری با کسبوکارهای تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی و فناوری بهعنوان درخواستکنندگان بالقوه خدمات کسبوکار.
- امکان بهرهبرداری از امکانات سختافزاری و نرمافزاری شهرکهای صنعتی، فناوری و تخصصی.
- امکان قرار گرفتن در شبکه ملی مشاوران مراکز خدمات فناوری و کسبوکار کشور.
- علاوه بر مزایای فوقالذکر، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، ابزارهای حمایتی و مشوقهای دیگری نیز جهت حمایت از مشاوران مستقر در مراکز در نظر گرفته است که اهم آن به شرح زیر میباشد:
- عقد قرارداد و شروع به کار واحدهای تولیدی در شهرکها و نواحی صنعتی منوط به استفاده از خدمات مشاوران مستقر در مراکز خدمات فناوری و کسبوکار استان میباشد.
- در اعطای کمکهای فنی و اعتباری، سرمایه در گردش و ... مشاوران این مراکز بهعنوان بررسی و نظارت کننده در اولویت قرار دارند.
- رتبهبندی مشاوران مستقر و اعلام مشاوران و مراکز برتر در ارزیابیهای ادواری سالانه.
- واحدهای مستقر در مراکز خدمات فناوری و کسبوکار که موفق به انعقاد قراردادهای فعال و عملکرد مناسبی بر اساس دستورالعمل معاونت صنایع کوچک گردند، و تمایل به استقرار در شهرکها و نواحی صنعتی را داشته باشند از تسهیلات زیر بهرهمند خواهند شد:
- تخصیص عرصه مناسب برای ساختوساز
- اختصاص کارگاه
مشاوران و ارائه کنندگان خدمات توسعه کسب وکار مجاز به استقرار در مراکز خدمات فناوری و کسبوکار
دفاتر واقع در مراکز خدمات فناوری و کسبوکار در شهرکهای فناوری و صنعتی که با هدف کمک به انتقال، جذب، بومیسازی و توسعه فناوری، افزایش رقابتپذیری، کمک به ایجاد و توسعه صنایع کوچک و متوسط و ارائه خدمات تخصصی به واحدهای صنعتی مرتبط، به متقاضیان واجد شرایط در10 گروه اصلی زیر واگذار میگردند:
- حقوقی/سیاستگذاری
- عارضه یابی
- توسعه نظام مدیریت
- سرمایه گذاری و تأمین مالی
- بازاریابی و بازرگانی
- فناوری اطلاعات
- توسعه محصول و فناوری
- زیرساخت
- تأمین ورودی/ مواد اولیه
- آماده سازی بنگاه ها برای ورود به صنعت 4.0 (انقلاب صنعتی چهارم)
فرآیند استقرار در مراکز خدمات فناوری و کسب وکار
حمایت ها
فرم استقرار متقاضیان در مراکز خدمات فناوری و کسب و کار
دانلود فرم استقرار متقاضیان در مراکز خدمات فناوری و کسب و کار
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نشانگر موس:
تغییر نشانگر موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: