قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در یک نگاه

(بهار 1403)

موضوع ازدواج و خانواده و مسائل مربوط به آن، یکی از محوری ترین موضوع هایی است که در سخنان مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره شده است. چنان که می دانیم، ازدواج، رخدادی اثرگذار و سرنوشت ساز در زندگی انسان هاست، و اینکه در اثر ازدواج، چه سرنوشتی برای انسان رقم بخورد، به شناخت درست پسر و دختر از یکدیگر پیش از ازدواج، آگاهی آنها از رمز و رازهای ازدواج و پیدا کردن زوجی مناسب با سطوح اعتقادی، فرهنگی، علمی و اقتصادی خویش وابسته است.

بخش دیگری از این مسئله، به پس از ازدواج برمی گردد و اینکه آنان چگونه باید با یکدیگر رفتار کنند و خود را با شرایط موجود هماهنگ سازند. از یاد نبریم که با ازدواج، افزون بر آنکه شخص، سرنوشت خود را رقم می زند، در رقم زدن سرنوشت زوج خود نیز اثرگذار است و همین امر موجب می شود شخص، احساس مسئولیتی دوچندان کند.

بی گمان برای کسانی که آرزومند ازدواجی دلخواه و تعالی بخش هستند، آگاهی از همه ضوابط، شرایط و سازوکارهای آن، امری بایسته و ضروری خواهد بود، و یکی از شیوه های دست یابی به این آگاهی، گوش سپردن به سخنان بزرگانی است که در این باره رهنمودهای ارزشمند ارائه داده اند.

یکی از این بزرگان که درباره ازدواج و مسائل مربوط به آن، سخنان گران بهایی بیان فرموده، مقام معظم رهبری است. آنچه در این نوشتار می آید، گزیده ای است از سخنان ایشان درباره ازدواج و خانواده.

ارزش و اهمیت ازدواج

این ازدواجی که خدای متعال، سنت قرار داده و آفرینش هم آن را اقتضا می کند، یکی از نعمت ها و اسرار الهی و یکی از پدیده های اجتناب ناپذیر زندگی بشری است. می شد که خداوند در قوانین آسمانی، این موضوع را لازم، واجب و حتمی و یا مجاز کند و مردم را رها کند تا یکی یکی بروند و با هم ازدواج کنند، اما این کار را نکرده است، بلکه ازدواج را یک ارزش قرار داده است؛ یعنی کسی که ازدواج نمی کند، خود را از این ارزش محروم نموده است. (از نظر اسلام، تشکیل خانواده یک فریضه است. عملی است که مرد و زن باید آن را به عنوان یک کار الهی و یک وظیفه انجام بدهند. اگرچه شرعاً در زمره واجبات ذکر نشده، اما به قدری تحریص و ترغیب شده است که انسان می فهمد خدای متعال بر این امر اصرار دارد، آن هم به عنوان یک حادثه ماندگار و دارای تأثیر در زندگی و جامعه. به همین دلیل است که این همه بر پیوند میان زن و شوهر تحریص کرده و جدایی را مذمت نموده است.

خدای متعال از زن و مرد تنها خوشش نمی آید، مخصوصاً آنهایی که جوان اند و بار اول شان است. مخصوص جوان ها هم نیست. خدای متعال از زندگی مشترک و مزدوج خوشش می آید. آدم تنها، مرد تنها و زن تنها که همه عمر را به تنهایی می گذرانند، از دید اسلام یک چیز مطلوب نیست؛ مثل یک موجود بیگانه است در مجموعه پیکره انسانی. اسلام این طور خواسته که خانواده، سلول حقیقی مجموعه پیکره جامعه باشد، نه تنها فرد تنها.

روایت معروفی داریم که پیامبر فرموده اند: نکاح سنت من است. البته این سنت آفرینش است، سنت میان انسان ها و همه اقوام و ادیان است. پس چرا فرموده اند سنت من؟ چرا اختصاصی وجود دارد؟ شاید از این جهت باشد که اسلام بر این امر تأکید بیشتری ورزیده و این تأکید در ادیان الهی دیگر کمتر است. شما ملاحظه می کنید این تأکیدی که اسلام بر ازدواج کرده، در این مکاتب اجتماعی و فلسفه های رایج اجتماعی و سیاست های معمولی دنیا وجود ندارد. اسلام اصرار دارد که پسرها و دخترها در همان سنینی که برای ازدواج آماده اند، ازدواج نمایند. (همان)

ازدواج، علاوه بر اینکه یک تقاضای طبیعی است، یک سنت دینی و اسلامی نیز هست. بنابراین، خیلی آسان است که کسی از طریق این اقدام و عمل که طبیعت و نیاز او آن را ایجاب می کند، ثواب هم ببرد؛ چون سنت است و به قصد ادای سنت پیامبر و اطاعت امر ایشان به این کار اقدام نماید.

در واقع، آن همه اصرار و تأکید اسلام بر ازدواج، به خاطر تأثیر عمیق تشکیل خانواده در تربیت انسان، در رشد فضایل، در ساخت و ساز انسان سالم از لحاظ عاطفی، رفتاری و روحی است.

پرهیز از تأخیر ازدواج ( ازدواج به هنگام)

اسلام اصرار دارد بر اینکه پدیده ازدواج در روال خود، هرچه زودتر، از آغاز احساس نیاز انجام گیرد. این هم از خصوصیات اسلام است، هرچه زودتر بهتر. علت چیست؟ علت این است که اولاً برکات و خیراتی که در امر ازدواج وجود دارد، در وقت خود و زودتر از اینکه زمان بگذرد و عمر تلف بشود، برای انسان حاصل خواهد شد. ثانیاً جلوی طغیان های جنسی را می گیرد.

لذا می فرماید: «منْ تزوّج احْرز نصف دینه؛ کسی که ازدواج کند، نیمی از دین خود را به دست آورده است. » از این روایت استفاده می شود که نصف تهدیدی که انسان درباره دین خود می بیند، از طرف طغیان های جنسی است.  

از مشوق‌های نقدی تا اعطای واحد مسکونی

طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت امروز در نشست شورای نگهبان به تایید رسید که در آن مزایای قابل توجهی برای جوانان و فرزندآوری پیش بینی شده است.

در بخشی از این قانون به  پرداخت یک میلیون بلاعوض جهت سرمایه گذاری بورس بنام فرزندان متولد سال ۱۴۰۰ و بعد از آن،افزایش ۲۵درصد سقف تسهیلات مسکن جهت خرید و ساخت و جعاله به ازای هر فرزندو افزایش دو ساله دوره بازپرداخت و تسهیلات قرض الحسنه برای تولد فرزند اول تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان با تنفس شش ماهه اشاره شده است.

همچنین تامین زمین یا واحد مسکونی حداکثر ۲۰۰ متری به قیمت تمام شده با ۲ سال تنفس و ۸ سال قسط بندی پس از تولد فرزند سوم، اختصاص وام ۱۵۰ میلیون تومانی ودیعه، خرید یا ساخت مسکن برای خانواده های فاقد مسکن با باز پرداخت ۲۰ ساله مشروط به تولد فرزند سوم به بعد در سال ۱۳۹۹ یا پس از آن، امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی تامین مسکن خانواده ها پس از تولد فرزند سه به بعد، معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی به ازا فرزند ۳ به بعد ، هر فرزند ۱۵درصد مشروط به تصویب در بودجه سنواتی، تسهیلات قرض الحسنه برای تولد فرزند سوم تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان با تنفس شش ماهه، حق بهره برداری زمین با هدف تولید و کشاورزی و اشتغال و تخفیف ۲۵درصد هزینه واگذاری با پنجاه درصد افزایش طول دوره بازپرداخت برای تولد فرزند ۳ به بعد، افزایش سنوات خدمت به میزان یک سال به ازای هر فرزند پس از تولد فرزند سوم تا پنجم و همچنین افزایش سوابق بیمه بیمه گذار زنان خانه دار روستایی و عشایری با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازاء هر فرزند ۲ سال از دیگر مزایای این طرح است.

 

 

 

  • 1398/09/23 - 07:34
  • - تعداد بازدید: 84
  • - تعداد بازدیدکننده: 84
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /ZhG8
مصاحبه رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت استان کردستان با خبرگزاري فارس

قوانینی که به جای حمایت، دست و پای تولیدکنندگان را بسته است

عبدالله کاردانی ، رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت استان کردستان گفت : مشکل قوانین و مقرراتی است که باید در جهت حمایت از بخش تولید باشد اما اين قوانین به جای حمایت ، دست و پا توليدكنندگان را بسته است .

kardaniiii.jpg

     به گزارش روابط عمومي شركت شهركهاي صنعتي كردستان ، عبدالله کاردانی رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت استان کردستان اظهار داشت : خانه صنعت و معدن  و تجارت متولی خصوصی بخش تولید، صنعت و معدن است .                                                                                                                

وی افزود: یکی از اقدامات اساسی که در حال حاضر این خانه انجام داده و می‌تواند انجام دهد پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی و برداشتن موانع سر راه واحدهای تولیدی استان است .

کاردانی ادامه داد:  بخشی از فعالیت‌های ما این است که مشکل واحدهای تولیدی با ادرات و سازمان ها را خارج از چارچوب کارگروه رفع موانع تولید پیگیری کنیم و خوشبختانه سیستم اداری استان با بخش تولید تعامل خوب و مناسبی دارد و واقعا می‌خواهند کار انجام دهند اما برخی قوانین و مقرارات و ضوابط و دست و پا گیر در سیستم اداری وجود دارد که گاها مانع فعالیت مدیران می‌شود .

وی تصریح کرد: ما تلاش کردیم این موانع و قوانین دست و پا گیر در مسیر تولید را تا جایی که امکان دارد با اطلاع و یا با پیشنهاد بتوانیم در سیستم  قانونگذاری، بخش‌نامه‌ای و آیین‌نامه‌ای تجدیدنظری شود بطوری که این قوانین در جهت حل مشکلات بخش تولید و یا حمایت بخش تولید باشد .                                                                     

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه این استان در بخش تولید مشکلات ویژه و خاص خود را دارد گفت:  کردستان استانی مرزی است که در اوایل انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی سپر بلای مملکت بود در واقع در زمانی که امکانات مملکت به وفور بود ما درگیر جنگ و ناامنی بودیم که نه سرمایه‌گزار قدر داخلی داشتیم که در استان سرمایه‌گذاری کند و نه سرمایه‌گذار بیرونی و خارجی به دلیل جنگ و ناامنی در اینجا سرمایه‌گذاری می‌کرد ، لذا همین باعث شد که از آن امکانات و پتانسیل هاي مناسب مملکت بی‌بهره باشیم در نتیجه بخش تولید و صنعت در استان عقب افتاد و در حال حاضر کردستان در رده‌های آخر استان‌های صنعتی کشور است .                         

وی عنوان کرد: بعد از اینکه جنگ و ناامنی در استان تمام شد امکانات مملکت هم تمام شد و دولت هرچند در استان‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرده بود اما متاسفانه در کردستان بصورت قطره‌چکانی اعتباراتی را به بخش تولید و صنعت اختصاص داد و حتی در این سال‌ها چند سرمایه‌گذاری بزرگ و خاص که در استان وجود داشت برچیده شد ، از جمله : کارخانه پوشاک با 300 نفر پرسنل، کارخانه نساجی کردستان که زمانی 700 نفر نیرو داشت و دیگری کارخانه شاهو که هیچ آثاری از آنها هم در استان نماند .                                                                            

کاردانی اذعان کرد: هرچند استان کردستان به دلایلی از تولید و صنعت عقب ماند اما دولت باید در استان جبران مافات و عقب ماندگی‌ها را می‌کرد که متاسفانه نکردند و همین باعث شد که مرتب فاصله ما با استان های دیگر بیشتر و بیشتر شود .                                                                                                                        

وی گفت: مشکل بعدی قوانین و مقرراتی بود که باید در جهت حمایت از بخش تولید باشد اما در سطح مملکت ما قوانین به جای حمایت دست و پا گیر هستند .                                                                                         

وی یادآور شد: یکی از مسائلی که به اقتصاد ملی صدمه زده، وجود قوانین مختلف و بعضا متضاد و موازی است که در سال‌های گذشته تدوین شده است و همچنان هم پابرجا هستند لذا لزوم بازنگری دست‌کم در بخشی از قوانین از نهاد‌های قانون‌گذار ضروری به‌نظر می‌رسد، اقدامی که می‌تواند به یک‌دست شدن و انسجام قوانین و مقررات حمایت از تولید ملی کمک کند و عرصه را برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی شفاف کند .                                

رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت کردستان افزود: بانک‌ها به عنوان منابع مالی مملکت بدون کار کارشناسی و دید شراکتی و توسعه‌ای تسهیلات با بهره بالا به واحدهای تولیدی و صنعتی ارائه می‌دادند و همین باعث می‌شد با دریافت ضمانت‌های سنگین و بهره‌های بالا از تولیدکنندگان خیال خود را راحت کنند و در مقابل تولیدکننده توان پرداخت این حجم از بهره را ندارد در واقع سیستم بانکی به شرط دریافت ضمانت‌ سنگین، تسهیلات پرداخت می‌کند و زمانی که واحد ورشکست شد، واحد تولیدی به تملک بانک درمی‌آید و این مهم‌ترین مشکل قوانین مالی در ایران است.                                                                                                                                             

وی گفت: اگر منابع مالی کشور به درستی و برای پایدار ماندن اشتغال به سوی تولید سوق داده می‌شد، تولید هم تکیه‌گاهی بسیار محکم برای اقتصاد می‌شد و مانند حال حاضر کار به مصادره و تملک دارایی سرمایه‌گذاران توسط بانک‌ها کشیده نمی‌شد .

وی ادامه داد: البته جدای از این مشکلات مسائل مالیاتی و ارزش افزوده برای بخش تولید قوز بالا قوز است در واقع مالیات بر ارزش افزوده باید در پای صندوق از مصرف کننده نهایی گرفته شود اما امروز در کشور ما هم از تولید کننده، هم از کسی که کالا را به بازار می‌دهد و هم در نهایت از مصرف کننده دریافت می‌کنند که این سیاست اشتباه است .                                                                                                                                            

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 8624
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی: 1398/09/23 07:34
footer background

ارتباط با ما

google map

آدرس:تهران، بزرگراه کردستان، خیابان عطار، خیابان نیروی انتظامی، پلاک ۱۰

تلفن:9-88770921 (021)

کد پستی سازمان: 1994768351

فکس:88770800 (021)

پست الکترونیکی:info@isipo.ir

آمار بازدید

کاربران آنلاین:6

بازدید امروز:12138

بازدید این صفحه:7

بازدید‌ کل:941

مرورگر :

IP:

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نشانگر موس:

تغییر نشانگر موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: