قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در یک نگاه

(بهار 1403)

موضوع ازدواج و خانواده و مسائل مربوط به آن، یکی از محوری ترین موضوع هایی است که در سخنان مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره شده است. چنان که می دانیم، ازدواج، رخدادی اثرگذار و سرنوشت ساز در زندگی انسان هاست، و اینکه در اثر ازدواج، چه سرنوشتی برای انسان رقم بخورد، به شناخت درست پسر و دختر از یکدیگر پیش از ازدواج، آگاهی آنها از رمز و رازهای ازدواج و پیدا کردن زوجی مناسب با سطوح اعتقادی، فرهنگی، علمی و اقتصادی خویش وابسته است.

بخش دیگری از این مسئله، به پس از ازدواج برمی گردد و اینکه آنان چگونه باید با یکدیگر رفتار کنند و خود را با شرایط موجود هماهنگ سازند. از یاد نبریم که با ازدواج، افزون بر آنکه شخص، سرنوشت خود را رقم می زند، در رقم زدن سرنوشت زوج خود نیز اثرگذار است و همین امر موجب می شود شخص، احساس مسئولیتی دوچندان کند.

بی گمان برای کسانی که آرزومند ازدواجی دلخواه و تعالی بخش هستند، آگاهی از همه ضوابط، شرایط و سازوکارهای آن، امری بایسته و ضروری خواهد بود، و یکی از شیوه های دست یابی به این آگاهی، گوش سپردن به سخنان بزرگانی است که در این باره رهنمودهای ارزشمند ارائه داده اند.

یکی از این بزرگان که درباره ازدواج و مسائل مربوط به آن، سخنان گران بهایی بیان فرموده، مقام معظم رهبری است. آنچه در این نوشتار می آید، گزیده ای است از سخنان ایشان درباره ازدواج و خانواده.

ارزش و اهمیت ازدواج

این ازدواجی که خدای متعال، سنت قرار داده و آفرینش هم آن را اقتضا می کند، یکی از نعمت ها و اسرار الهی و یکی از پدیده های اجتناب ناپذیر زندگی بشری است. می شد که خداوند در قوانین آسمانی، این موضوع را لازم، واجب و حتمی و یا مجاز کند و مردم را رها کند تا یکی یکی بروند و با هم ازدواج کنند، اما این کار را نکرده است، بلکه ازدواج را یک ارزش قرار داده است؛ یعنی کسی که ازدواج نمی کند، خود را از این ارزش محروم نموده است. (از نظر اسلام، تشکیل خانواده یک فریضه است. عملی است که مرد و زن باید آن را به عنوان یک کار الهی و یک وظیفه انجام بدهند. اگرچه شرعاً در زمره واجبات ذکر نشده، اما به قدری تحریص و ترغیب شده است که انسان می فهمد خدای متعال بر این امر اصرار دارد، آن هم به عنوان یک حادثه ماندگار و دارای تأثیر در زندگی و جامعه. به همین دلیل است که این همه بر پیوند میان زن و شوهر تحریص کرده و جدایی را مذمت نموده است.

خدای متعال از زن و مرد تنها خوشش نمی آید، مخصوصاً آنهایی که جوان اند و بار اول شان است. مخصوص جوان ها هم نیست. خدای متعال از زندگی مشترک و مزدوج خوشش می آید. آدم تنها، مرد تنها و زن تنها که همه عمر را به تنهایی می گذرانند، از دید اسلام یک چیز مطلوب نیست؛ مثل یک موجود بیگانه است در مجموعه پیکره انسانی. اسلام این طور خواسته که خانواده، سلول حقیقی مجموعه پیکره جامعه باشد، نه تنها فرد تنها.

روایت معروفی داریم که پیامبر فرموده اند: نکاح سنت من است. البته این سنت آفرینش است، سنت میان انسان ها و همه اقوام و ادیان است. پس چرا فرموده اند سنت من؟ چرا اختصاصی وجود دارد؟ شاید از این جهت باشد که اسلام بر این امر تأکید بیشتری ورزیده و این تأکید در ادیان الهی دیگر کمتر است. شما ملاحظه می کنید این تأکیدی که اسلام بر ازدواج کرده، در این مکاتب اجتماعی و فلسفه های رایج اجتماعی و سیاست های معمولی دنیا وجود ندارد. اسلام اصرار دارد که پسرها و دخترها در همان سنینی که برای ازدواج آماده اند، ازدواج نمایند. (همان)

ازدواج، علاوه بر اینکه یک تقاضای طبیعی است، یک سنت دینی و اسلامی نیز هست. بنابراین، خیلی آسان است که کسی از طریق این اقدام و عمل که طبیعت و نیاز او آن را ایجاب می کند، ثواب هم ببرد؛ چون سنت است و به قصد ادای سنت پیامبر و اطاعت امر ایشان به این کار اقدام نماید.

در واقع، آن همه اصرار و تأکید اسلام بر ازدواج، به خاطر تأثیر عمیق تشکیل خانواده در تربیت انسان، در رشد فضایل، در ساخت و ساز انسان سالم از لحاظ عاطفی، رفتاری و روحی است.

پرهیز از تأخیر ازدواج ( ازدواج به هنگام)

اسلام اصرار دارد بر اینکه پدیده ازدواج در روال خود، هرچه زودتر، از آغاز احساس نیاز انجام گیرد. این هم از خصوصیات اسلام است، هرچه زودتر بهتر. علت چیست؟ علت این است که اولاً برکات و خیراتی که در امر ازدواج وجود دارد، در وقت خود و زودتر از اینکه زمان بگذرد و عمر تلف بشود، برای انسان حاصل خواهد شد. ثانیاً جلوی طغیان های جنسی را می گیرد.

لذا می فرماید: «منْ تزوّج احْرز نصف دینه؛ کسی که ازدواج کند، نیمی از دین خود را به دست آورده است. » از این روایت استفاده می شود که نصف تهدیدی که انسان درباره دین خود می بیند، از طرف طغیان های جنسی است.  

از مشوق‌های نقدی تا اعطای واحد مسکونی

طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت امروز در نشست شورای نگهبان به تایید رسید که در آن مزایای قابل توجهی برای جوانان و فرزندآوری پیش بینی شده است.

در بخشی از این قانون به  پرداخت یک میلیون بلاعوض جهت سرمایه گذاری بورس بنام فرزندان متولد سال ۱۴۰۰ و بعد از آن،افزایش ۲۵درصد سقف تسهیلات مسکن جهت خرید و ساخت و جعاله به ازای هر فرزندو افزایش دو ساله دوره بازپرداخت و تسهیلات قرض الحسنه برای تولد فرزند اول تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان با تنفس شش ماهه اشاره شده است.

همچنین تامین زمین یا واحد مسکونی حداکثر ۲۰۰ متری به قیمت تمام شده با ۲ سال تنفس و ۸ سال قسط بندی پس از تولد فرزند سوم، اختصاص وام ۱۵۰ میلیون تومانی ودیعه، خرید یا ساخت مسکن برای خانواده های فاقد مسکن با باز پرداخت ۲۰ ساله مشروط به تولد فرزند سوم به بعد در سال ۱۳۹۹ یا پس از آن، امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی تامین مسکن خانواده ها پس از تولد فرزند سه به بعد، معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی به ازا فرزند ۳ به بعد ، هر فرزند ۱۵درصد مشروط به تصویب در بودجه سنواتی، تسهیلات قرض الحسنه برای تولد فرزند سوم تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان با تنفس شش ماهه، حق بهره برداری زمین با هدف تولید و کشاورزی و اشتغال و تخفیف ۲۵درصد هزینه واگذاری با پنجاه درصد افزایش طول دوره بازپرداخت برای تولد فرزند ۳ به بعد، افزایش سنوات خدمت به میزان یک سال به ازای هر فرزند پس از تولد فرزند سوم تا پنجم و همچنین افزایش سوابق بیمه بیمه گذار زنان خانه دار روستایی و عشایری با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازاء هر فرزند ۲ سال از دیگر مزایای این طرح است.

 

 

 

  • 1398/09/26 - 09:58
  • - تعداد بازدید: 85
  • - تعداد بازدیدکننده: 85
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZMH8
پنل بازاريابي مسئله محور در استان كردستان

برگزاري اولين كارگاه بازاريابي مسئله محور در استان كردستان

احمد خسروي ، مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي کردستان از برگزاري اولين كارگاه بازاريابي مسئله محور با همكاري و حضور شركت شهرك هاي صنعتي استان کردستان در دانشگاه كردستان خبر داد .

paneel.jpg

     به گزارش روابط عمومي شركت شهركهاي صنعتي كردستان ، احمد خسروي اظهار داشت : اولين كارگاه بازاريابي مسئله محور انجمن علمي بازاريابي ايران ، شعبه استان كردستان با همكاري شركت شهرك هاي صنعتي کردستان با حضور رئیس و مسئول روابط بین الملل انجمن علمی بازاریابی ایران ، شعبه استان کردستان و اعضاء هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه کردستان و دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج و جمعي از دانشجويان دانشگاه كردستان به مناسبت هفته پژوهش در تالار فردوسي دانشگاه كردستان برگزار شد . 

 در ابتدای اين پنل، خسروی ، مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي کردستان به مسئله سرمایه گذاری در کردستان پرداخت و گفت : امروزه اگر شخص سرمایه گذاری ، سرمایه داشته باشد اما بازار لازم را نداشته و به آن نپرداخته باشد، نمی تواند موفق باشد . 

 وی افزود: فردی که تجربه حضور در بازار را داشته باشد، به جهت آشنایی با نیاز بازار می تواند سرمایه گذار موفقی بوده و پاسخگوی نیازهای مخاطبان خود باشد .                                                                                                       

خسروي ادامه داد : هدف از برگزاري اين كارگاه يك روزه ، گفتگو مستقیم با مدیران شرکت ها و کسب و کارها و بررسی ‌مسائل واقعی بازاریابی مطرح شده توسط آنها بود .

مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي کردستان با اشاره به اينكه اين كارگاه ، پنلي تخصصي براي بررسي عملياتي مشكلات بازاريابي شركت هاست ، اضافه كرد : شبيه سازي مشكلات بازاريابي شركت ها ، طرح مسئله از سوي شركت ها و مشاوره مستقيم اساتيد بازاريابي استان حاضر در كارگاه و ارائه كيس هاي عملياتي از مشكلات پيش روي بازاريابي از سوي اعضاء پنل از اهداف اصلي و قابل توجه اين كارگاه بود .

در ادامه آرمان احمدی زاد ، مسئول روابط بین الملل انجمن علمی بازاریابی ایران_شعبه استان کردستان نيز به بازاریابی در کردستان پرداخت و گفت : متاسفانه تولیدکنندگان کردستانی در بحث بازاریابی بسیار ضعیف هستند و گرچه این مسئله در همه کشور وجود دارد اما در کردستان بسیار ضعیف تر است .                                                        

وي با اشاره به اینکه شرکت ها و تولیدکنندگان کردستانی شناختی از بازار ندارند ، ادامه داد : متاسفانه بازار کردستان کاملا به استان های دیگر واگذار شده و تولیدکنندگان اين استان هنوز نیاز هم استانی های خود را تشخیص نداده اند .

سامان شیخ اسماعیلی ، از صاحبنظران حوزه بازاریابی نیز در خصوص امکان برندسازی در کردستان اظهار داشت : برندسازی در واقع ارتباطی با بزرگی و کوچکی مجموعه ها ندارد ، بلکه لازمه برندسازی تفکر و ذهنیت بزرگ است .

منصور ایراندوست ، از دیگر اساتید این حوزه نیز عدم تناسب محصول با بازار در کردستان را مسئله دانست و گفت: متاسفانه بازاریابی برای صنعتگران جایگاهی ندارد و باید با نگاهی نو به این مسئله و درک اهمیت آن، راه جدیدی برای سرمایه گذاری و تولید محصول در اين  استان آغاز شود .

لازم بذكر است اين كارگاه از سوی انجمن علمی بازاریابی ایران ، شعبه استان کردستان به ریاست رضا شافعی به صورت يك روزه به كار خود پايان داد .

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 8709
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی: 1398/09/26 09:58
footer background

ارتباط با ما

google map

آدرس:تهران، بزرگراه کردستان، خیابان عطار، خیابان نیروی انتظامی، پلاک ۱۰

تلفن:9-88770921 (021)

کد پستی سازمان: 1994768351

فکس:88770800 (021)

پست الکترونیکی:info@isipo.ir

آمار بازدید

کاربران آنلاین:15

بازدید امروز:303

بازدید این صفحه:9

بازدید‌ کل:1312

مرورگر :

IP:

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نشانگر موس:

تغییر نشانگر موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: