بر روی این دامنه اینترنتی

سیستم مدیریت محتوا

پارس

سی ام اس

نصب شده است که نرم افزاری قوی جهت

طراحی سایت

می باشد.

طراحی وب

با استفاده از

پرتال

(

پورتال

) پارس منجر به

طراحی وب سایت

شما می شود.

طراحی وب سایت

کپی رایت

پورتال

پارس

ورود اعضا
نام کاربری:
کلمه عبور:
 
فراموشی کلمه عبور
آمار بازدید
نقش موثر روابط عمومی در صنعت، تولید و اشتغال

 

مقدمه: انسان همانطور که به آب و غذا برای ادامه حیات  اجتماعی و اقتصادی خود نیاز دارد قطعا به آگاهی از آنچه که پیرامون محیط خود می گذرد نیز نیازمند است. بر کسی پوشیده نیست که در جوامع امروزی ارتباطات و روابط عمومی نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف یک سازمان ایفا می کند. روابط عمومی ها به عنوان حلقه ارتباطی سازمانها با جامعه نقش بسیار مهمی دارند. هرچه این حلقه ارتباطی گسترده تر و محکمتر باشد، به همان اندازه سازمان در پیشبرد اهداف و فعالیتهای خود موفق تر خواهد بود.

به عبارت دیگر روابط عمومی مجموعه ای از اقدامات و تلاشهای آگاهانه، سنجیده و برنامه ریزی شده به منظور جلب مشارکت عمومی و کسب تفاهم متقابل بین یک سازمان و گروههای مورد نظر آن است.

"نقش موثر روابط عمومی در رونق صنعت در سال اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال"

آغاز به کار روابط عمومی در ایران در صنعت نفت و در آمریکا در صنعت راه آهن بر این موضوع صحه می گذارد که اساسا صنعت، خاستگاه اولیه روابط عمومی مدرن در جهان و همچنین در ایران بوده است. بدون تردید بسترسازی در جهت بالا بردن سطح آگاهی افکار عمومی جامعه با کسب نظر از فرهیختگان این عرصه یکی از وظایف عمده و مهم روابط عمومی ها در سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال خواهد بود و نتیجه مطلوبی برای هر مجموعه  ای به همراه خواهد داشت.

چرا که با گردهم آوردن صاحبنظران عرصه ارتباطات اجتماعی نظیر جامعه شناسان، روانشناسان و اصحاب رسانه و مشورت با صاحبنظران اقتصادی و نقش افرینان تولید و صنعت، ضمن شناسایی چالش های پیش رو، مشکلات و موانع احتمالی نیز مورد آسیب شناسی قرار خواهد گرفت و در نهایت استراتژی مناسبی با محوریت نظر صاحبنظران این عرصه تدوین خواهد شد.

قطعا با تدوین این استراتژی، روابط عمومی ها در شرایط مناسب تری خواهند توانست از محل رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی و سایبر جهت پیشبرد اهداف سازمانی خود استفاده نمایند.

به عبارت دیگر روابط عمومی با آگاهی از پتانسیل های مستتر در صنعت، اصحاب رسانه را جهت فرایند اطلاع رسانی هدایت کرده و به جلب افکار عمومی خواهند پراخت.

-  روابط عمومی و نقش آن در صنعت:

یک واقعیت مهم این است که هم اکنون بخش بزرگی از روابط عمومی های در ایران در بخش صنعت فعالیت می کنند قطعا لازم است در سال اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال روابط عمومی قدرتمند در بخش صنعت شکل بگیرد و لازمه پیشرفت، رشد و رونق صنعت در کشور، وجود شورای اطلاع رسانی و تشکیل یک نظام روابط عمومی قدرتمند و قوی و سرآمد در بخش صنعت کشور می باشد.

هم اکنون نگاه  جامعه به واحدهای صنعتی خرد و متوسط سنتی بوده بوده و کمتر به مزیتهای اقتصادی صنایع در اقتصاد توجه شده است. لذا با برنامه ریزی که روابط عمومی ها می توانند در جهت شناساندن پتانسیل های نهفته در صنعت کشور و اطلاع رسانی به موقع در خصوص بهره مندی سرمایه گذاران از مشاوران صنعتی، فضای مناسبتری جهت ترغیب سرمایه گذاران به حضور در کشور جهت تولید و اشتغال به همراه داشته باشند. فضای کسب و کار و محیط داخلی و خارجی سازمان های تولیدی و صنعتی با سایر شرکت ها و سازمان های دیگر متفاوت است و در نتیجه ماهیت فعالیت و عملکرد روابط عمومی نیز تغییر می کند در یک شرکت تولیدی و صنعتی،‌مهمترین مسئله، تولید مستمر و حفظ و گسترش آن است. نقش روابط عمومی شناسایی عوامل قوت و ضعف تولید در داخل شرکت و در بیرون سازمان شناخت فرصتها و تهدیدهایی است که وجود دارد. روند هر سازمان تولیدی و صنعتی همواره بر 3 موضوع استوار است.1- تکنولوژی 2- سرمایه انسانی و مالی 3- افق آینده. شناخت این 3 مجموعه از طرف روابط عمومی در پیشبرد مدیریت حرفه ای روابط عمومی در سازمانهای تولیدی و صنعتی بسیار حائز اهمیت است.

و نقش مشاوره ای روابط عمومی را دو چندان می کند. بر این اساس وظایف شناختی روابط عمومی در صنعت را می توان در دو بعد ارزیابی کرد. 1- شناخت محیط درون سازمانی صنعت 2- شناخت محیط برون سازمانی صنعت

-  ویژگیهای روابط عمومی کارآمد در صنعت چیست؟

یک مدیر روابط عمومی باید اشراف کامل بر 12 سیاست اقتصاد مقاومتی داشته باشد تا بتواند برنامه ریزی صحیح و دقیق در این امور داشته باشد.

-  ابتکار و خلاقیت در مدیران روابط عمومی و احاطه کامل و اطلاعات دقیق در حوزه کاری و ارتباط و تعامل با صنعتگران

-  معرفی کالای ایرانی و فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی جهت رونق و اشتغال از جمله وظایف روابط عمومی در حوزه صنعت می باشد.

-  آشنایی مدیران روابط عمومی به دانش عمومی و دنیای مجازی و برقراری ارتباط و استفاده از ابزارهای نوین و رسانه صدا و سیما

-   یک روابط عمومی کارآمد باید به این نکته توجه داشته باشد سرمایه گذاران در حوزه های صنعتی را به عنوان  سرمایه اجتماعی باید مورد توجه جدی قرار بدهند.

روابط عمومی در حقیقت شبکه هوشیار، بانک اطلاعات و پل ارتباطی سازمان با افکار عمومی و مخاطبان خاص و عام با نگرشها و تمایلات و عادات و سلایق متفاوت است و باید در جهت توسعه خصلتهایی چون قانون مداری، نظم ، شجاعت، ابراز عقیده، تحمل شنیدن آرای مخالفان و احترام به حقوق فردی و اجتماعی دیگران و صداقت گام بردارد.

نفش روابط عمومی در سازمانهای صنعتی ایجاد سطح تماس با ذینفعان و دستگاههاست و وظیفه یک مدیر در روابط عمومی هدایت دستگاه به سمت و سوی مورد انتظار ذی نفعان است.

به عبارت دیگر روابط عمومی بخش صنعت باید در مسئولیت پذیری اجتماعی و اقتصادی، ارتباط صنعت با خبرنگاران و عرصه محصولات و آسیب شناسی فرهنگی شهرهای صنعتی نقش ایفا نماید.

-   کالای ایرانی ایجاد اشتغال و تولید

-   امسال می بایست تمرکز روابط عمومی ها بر فرهنگ سازی جهت رونق و مصرف کالای ایرانی شکل بگیرد و قطعا اشتیاق و حرکت به سمت مصرف کالای داخلی منجر به ایجاد انگیزه بین تولیدکنندگان در بازار ایران و ایجاد بستر رقابت و در نتیجه آن بهبود کیفیت کالای تولید شده در داخل خواهد بود. همچنین کاهش واردات و کاهش خروج ارز و سرمایه ملی از کشور با خرید کالای داخلی ممکن خواهد بود.  بنابراین روابط عمومی می تواند با استفاده از ابزارهای رسانه ای در جهت ترغیب مردم به سوی کالای ایرانی گامهای مهمی را بردارد.

شناخت آحاد مردم جامعه با این موضوع و ایجاد همدلی و همزمانی بین مردم و تولید کننده  در مصرف کالای داخل کشور قطعا باعث تقویت اشتغال و تولید و مبارزه با بیکاری و افزایش صادرات خواهد شد. و از طرفی سرمایه گذاران رغبت بیشتری به جهت سرمایه گذاری در بخش صنعت خواهند داشت.

                 غلامرضا دیوسالار

مشاور معاون وزیر و مدیر روابط عمومی سازمان 

   1396/1/20

Rating: 6.3/10 ( 12 )
Share